- Dahlén G, Fiehn NE, Olsen I, Dahlgren U. Oral Microbiology and Immunology. Munksgaard. Danmark, Copenhagen; 2012.
- Edgar WM, Dawes C, O'Mullane DM, editors. Saliva and oral health. Fourth edition. Duns Tew: Stephen Hancocks Limited; 2012.
- Edward, S. Odontologisk ordbok. Stockholm. Förlagshuset Gothia; 2016.
- Ejlertsson G. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur; 2019.
- Erlanson-Albertsson C. Cellbiologi. Lund: Studentlitteratur; 2013.
- Fehrenbach MJ, Bath-Balogh M, Popowics T aut. Illustrated Dental Embryology, Histology and Anatomy. Links to an external site. ed. Elsevier Saunders; 2016
- Helgesson G & Kvist T. Tandvårdens etik. Andra upplagan. Stockholm: Gothia kompetens; 2021.
- Henriksson, O & Rasmusson, M. Fysiologi med relevant anatomi. Fjärde upplagan Lund: Studentlitteratur; 2018.
- Scheid RC & Weiss G. Woelfel's dental anatomy. 9. ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2017.
- Zimmerman M & Sjöberg K. Hygien och smittskydd i tandvården: att förebygga infektioner. Tredje upplagan. Stockholm: Gothia Fortbildning; 2018.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen omfattar studier i oral hälsa från ett biomedicinskt och psykosocialt perspektiv, tandhygienistens profession samt lagar och förordningar som styr tandvården.
Under kursen läggs grunderna för att uppnå ett vetenskapligt förhållningssätt. Studenten inhämtar kunskap om betydelsen av vetenskap och beprövad erfarenhet för yrkesutövningen.
Kroppens uppbyggnad, funktioner och viktiga organsystem studeras översiktligt. Särskilt fokus läggs på strukturer i huvud- och halsregionen samt munhålans mikrobiella ekologi, salivens funktioner, tandanatomi och tandutveckling. Patientförberedande kliniska övningar ingår.
Dessutom beaktas interprofessionell samverkan i tandvården, genus och jämställdhet ur ett samhällsperspektiv samt gruppdynamik i ett genus och etniskt perspektiv.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)*.*