Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter (2:a upplaga). Lund: Studentlitteratur. (224 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Elbro, Carsten & Poulsen, Mads (2016). Utvärdera din undervisning: värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur och kultur. (171 s.)
Serder, Margareta & Jobér, Anna (2021). Vetenskapliga teorier för lärare. Stockholm: Natur & Kultur. (451 s.)
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma.
EduSinglePage
Course content
Kursen syftar till att studenten utvecklar förmåga att identifiera problem i skolverksamheten utifrån utbildningsvetenskapliga teorier och perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga att planera en vetenskaplig studie.
Kursen behandlar vetenskapsteori och forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning. Kursen består av två delmoment. Det första delmomentet behandlar vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i relation till utbildningsvetenskaplig forskning. I det andra delmomentet behandlas forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning utifrån olika teoretiska och metodologiska överväganden samt hur datamaterial kan bearbetas och analyseras.
Entry requirements
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).