- Beritano, Scott (2016) Good Charts: The HBR Guide to Making Smarter, More Persuasive Data Visualizations, Harvard Business Review Press
- Few, Stephen (2019) The Data Loom: Weaving Understanding by Thinking Critically and Scientifically with Data, Analytics Press
Kursen använder även specifikationsdokument (framförallt MDN web docs) och annat referensmaterial från webben.
Rekommenderad litteratur:
- Tufte, Edward (2001) The Visual Display of Quantitative Information, Graphics Press
EduSinglePage
About the course
I denna kurs får du lära dig att designa och programmera komplexa data-baserade användargränssnitt på webben. Komplexiteten kan bero såväl på att det är en stor mängd data som användaren ska interagera med eller på att applikationen inkluderar komplexa funktionaliteter som interagerar med datan.
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen innehåller följande moment:
- Introduktion till data- och informationsvisualisering
- Webbaserade verktyg för datavisualisering
- Design och programmering av interaktiva visualiseringar på webben
- Transformation av olika typer av data för visualisering
Denna kurs syftar till att:
1. studenten får kännedom om de teoretiska grunderna i data- och informationsvisualsering
2. studenten lär sig använda ett lämpligt visualiseringsbibliotek för webbläsaren
3. studenten designar och implementerar webbaserade lösningar som inkluderar interaktiva visualiseringar.
Entry requirements
Deltagande i kursen förutsätter att minst 20 hp har avklarats, sammanlagt, från kurserna Digital design och utveckling I, II och III.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).