Gemensam kurslitteratur för delkurs 1, 2, 3 och 4
AnalysPortalen - Labmedicin Skåne (skane.se)
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) VIPS-boken – Välbefinnande integritet prevention säkerhet. Lund: Studentlitteratur. 296 sidor.
FASS, www.FASS.se Heise Löwgren C (red) (senaste upplagan)
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. Cirka 50 sidor.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 sidor.
Muntlin Å, Jangland E, (red) (2020). Fundamentals of care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. Cirka 25 av 199 sidor.
Sinisalo E, Moser Hällen L, (red) (2018) Våld i nära relationer Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber AB. 382 sidor.
Vårdhandboken. Elektronisk resurs.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 50 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Delkurs 1. Omvårdnad vid psykisk hälsa och ohälsa samt verksamhetsförlagd utbildning inom psykiatrisk vård, 13,5 hp
Allgulander C, (2024) Klinisk psykiatri. (5:e uppl) Lund, Studentlitteratur. 374 sidor.
Eriksson T, Midlöv P, (red) (2023) Farmakologi & Farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 24 av 622 sidor.
Molin J, Wiklund Gustin L, (red) (2024) Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundnivå. Lund: Studentlitteratur. Cirka 70 av 592 sidor.
Salander- Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Wærn M, Jokinen J, Runeson B, (2013) Suicidnära patienter: kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm: Svenska Psykiatriska Föreningen och Gothia Fortbildning. 91 sidor.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård, 7,5 hp
Murdaugh C-L, Parsons M-A, Pender N-J, (2021) Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur. Cirka 100 av 328 sidor.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 3 hp
Kristensson Hallström I, Derwig M (red) (2023) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber. Cirka 80 av 436 sidor.
Inera AB (2015) Rikshandboken i barnhälsovård. Elektronisk resurs.
Utrikesdepartementets (2006) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet. 80 sidor.
Nordiskt närverk för barn och ungas rätt och behov inom hälso- och sjukvård (NOBAB) (2020). Elektronisk resurs. Cirka 5 sidor.
Delkurs 4. Fördjupning inom omvårdnad med fokus på säker vård, 4,5 hp
Blomström V, Wennerberg J, (2021) Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur AB. 356 sidor.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Hälsa och samhälle, Malmö universitet. 16 sidor.
Henricson M, (red) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur. Cirka 6 av 564 sidor.
Willman A, (2022) Teorier för omvårdnad. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur. Cirka 75 av 406 sidor.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. Cirka 50 av 313 sidor.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning II, 1,5 hp
Eriksson T, Midlöv P, (red) (2023) Farmakologi & Farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 50 av 622 sidor.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 228 sidor.
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Kursens innehåll är fördelat över 5 delkurser. Kursen syftar till att leda till fördjupade kunskaper och färdigheter avseende omvårdnad, hälsofrämjande insatser, preventivt arbete, bedömning och behandling avseende barns, ungdomars, kvinnors och mäns fysiska och psykiska hälsa och ohälsa i relation till människans livssituation och samhällsförhållanden. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att även utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där undervisning under kvällar, nätter och helger kan ingå (delkurs 1,2,3). Omvårdnad och omvårdnadsprocessen behandlas utifrån ramverket Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. I delkurs 4 genomförs en fördjupning inom omvårdnad genom en akademiskt skriven text, där begrepp inom huvudområdet omvårdnad belyses och kritiskt diskuteras. Delkurs 5 omfattar läkemedelsberäkning III.
Delkurser
Delkurs 1. Psykisk hälsa och ohälsa med VFU inom psykiatrisk vård, 13,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om befolkningens psykiska hälsa och ohälsa, hälsofrämjande och förebyggande åtgärder samt mänskliga rättigheter och förekomst av mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. I delkursen behandlas omvårdnad vid psykiatriska sjukdomstillstånd. Dessutom behandlas medicinska, psykologiska och pedagogiska behandlingsmetoder samt farmakologisk behandling vid psykisk sjukdom och ohälsa. Vidare belyses aktuella lagar och författningar samt närståendes situation. I delkursen ingår VFU inom psykiatrisk vård, alternativt rättspsykiatrisk vård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående samt i det interprofessionella vårdteamet.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen bygger på studentens tidigare teoretiska kunskaper om omvårdnad vid hälsa och ohälsa hos patienter i olika åldrar med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. I delkursen ingår VFU inom öppen hälso- och sjukvård där omvårdnad tillämpas utifrån kärnkompetenserna. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessen tränas avseende patientens fysiska och psykiska hälsa och ohälsa i relation till personens livssituation och samhällsförhållanden. Triagering samt hälsofrämjande och preventiva åtgärder diskuteras och tillämpas. Vidare diskuteras etiska frågeställningar och kulturella skillnaders inverkan på vård samt relevanta författningar. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående samt i det interprofessionella vårdteamet.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 3 hp
Delkursens innehåll
Delkursen bygger på studentens tidigare teoretiska kunskaper om omvårdnad vid hälsa och ohälsa hos barn med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. I delkursen ingår VFU inom barnsjukvård där professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med barn, ungdomar och deras vårdnadshavare/föräldrar. Vidare diskuteras samverkan i team, säker vård samt familje- och personcentrerad omvårdnad inom barnsjukvården. Mänskliga rättigheter diskuteras utifrån FN:s barnkonvention om barn och ungdomars rättigheter och lika värde.
Delkurs 4. Fördjupning i omvårdnad med fokus på säker vård 4,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen tränar och utvecklar studenten sin förmåga till ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt genom att bearbeta omvårdnad i en akademiskt skriven text med fokus på säker vård.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning III, 1,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar läkemedelsberäkning som bygger vidare på tidigare förvärvad kunskap i ett mer komplext sammanhang.
Entry requirements
För tillträde till kursen ska kurserna OM111D och OM121D vara godkända.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14). I aktuell kurs genomförs två summativa kursvärderingar under kursen, en efter halva kursen och den andra i slutet av kursen.