Aspelin, Jonas (senaste upplagan). Lärares relationskompetens – Vad är det? Hur kan den utvecklas? Stockholm: Liber (160s)
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (senate upplagan). Normkritisk pedagogik - Perspektiv, utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur AB. (Kap. 2–7, 11, 13) (187s.)
Friesen, Norm &, Osguthorpe, Richard (2018) ‘Tact and the pedagogical triangle: The authenticity of teachers in relation’ Teaching and Teacher Education, 70: 255-264.
Hakvoort, Ilse (senaste upplagan). Skolans konflikthanteringsarbete. Lund. Studentlitteratur.
Jensen, Mikael (senaste upplagan). Kommunikation i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. (226 s)
Styrdokument och lagar tillkommer.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla en teoretisk förståelse för pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, samt hur dessa tre relaterar till varandra i pedagogisk verksamhet.
Innehåll
Kursen behandlar följande innehåll:
Kommunikationens betydelse för lärande genomsyrar kursen. Olika kommunikationsperspektiv belyser det pedagogiska ledarskapets roll för skapandet av gynnsamma sociala relationer för lärande. Kommunikationsmönster som kan främja respektive hindra socialt samspel och grupprocesser diskuteras, i detta sammanhang aktualiseras frågor som rör diskrimineringsgrunderna. Både verbal och icke-verbal kommunikation beaktas genom att studenten använder och bearbetar estetiska lärprocesser och uttryck för lärande.
Det pedagogiska ledarskapets formella och informella krav i undervisningssammanhang behandlas genom att olika teoretiska perspektiv, relevanta styrdokument och lärandesituationer studeras. Pedagogiskt ledarskap i relation till elever, kollegor, vårdnadshavare och andra samhällsaktörer behandlas.
I kursen diskuteras forskning om lärande och kunskap som komplexa sociala och kulturella företeelser och sammanhang. Kursen uppmärksammar olika interaktionsformers betydelser för lärandemiljöer. Analoga och digitala lärandemiljöers potential för social gemenskap och kommunikativa lärprocesser diskuteras. I kursen behandlas relationer, situationer och faktorer som kan utlösa konflikter, såsom fysisk och virtuell mobbning, kränkning och förtryck. Studenten problematiserar metoder och förhållningssätt för att främja lärandeprocesser, hantera utmanande situationer och förebygga konflikter. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).