Berger, Tor and Frey, Carl (2016), “Structural Transformation in the OECD: Digitalisation, Deindustrialisation and the Future of Work”, OECD Social, Employment and Migration Working Papers, No. 193, OECD Publishing, Paris. (53 s.)
Gillberg, Gunnar, Ljungar, Erik, Peixoto, Anna & Axelsson, Jonas (red.) (2020). Vad är arbetsvetenskap?: en introduktion. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur. (244 s.)
Hedenus, Anna & Backman, Christel (2018). Nätgranskning i samband med rekrytering: hur, vad och varför (inte)? Arbetsliv i omvandling, (1), (55 s.)
Håkansson, Peter Gladoic & Bejakovic, Predrag (2020). Labour market resilience, bottlenecks and spatial mobility in Croatia, Eastern Journal of European Studies, 11(2), (20 s.)
Håkansson, Peter & Nilsson, Anders (red.) (2013) Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940–1975. Lund: Nordic Academic Press (186 s.)
McMahon, Mary & Watson, Mark (2020)., Career counselling and sustainable decent work: Relationships and tensions. South African Journal of Education, 40(1) 1–9 (9 s.)
Olofsson, Jonas, Lundahl, Lisbeth, Lexelius, Anders, Rolfsman, Ewa & Östh, John (2012). Ungas övergångar mellan skola och arbete. Förutsättningar, lokala strategier och åtgärder. Umeå: Umeå universitet. (60 s.)
Povrzanovic´ Frykman, Maja & Öhlander, Magnus (2018). Högutbildade migranter i Sverige. Lund: Arkiv förlag (231 s.)
Scott, W. Richard (2014). Institutions and organizations: ideas, interests and identities. 4. ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, Inc. (345 s.)
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer. (ca 100 s.)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om och förståelse för olika perspektiv på karriärövergångar mellan utbildningar och arbeten.
I kursen används samhälls- och organisationsteoretiska perspektiv för att tolka ungdomars och vuxnas övergångar mellan utbildning och arbete, mellan olika arbeten, eller andra typer av karriärövergångar. Här behandlas frågor om utbildningssystem, arbetsmarknad och förändrade villkor i både skola och arbetsliv. Vidare problematiseras individers möte med samhällsinstitutioner och organiseringen av karriärövergångar.
Entry requirements
Studie- och yrkesvägledarexamen eller motsvarande, med ett självständigt arbete om 15 hp.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).