Björklund, Mats (2022). ”Bara en teori.” Om evolutionsbiologi. Fri tanke (264 s).
Ekborg, Margareta; Ideland, Malin; Lindahl, Britt; Malmberg, Claes och Rosberg, Maria (2012). Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet. Gleerups (180 s).
Rodden Robinson, Tara and Cushman Spock, Lisa (2020). Genetics for dummies. Wiley and Sons (400 s).
Wyatt, Tristram (2017) Animal Behaviour: A Very Short Introduction. OUP Oxford (168 s).
Utöver ovanstående litteratur tillkommer aktuell kompletterande litteratur (ca 200 s).
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Syftet är att studenten ska utveckla kunskap i genetik, genteknik och evolution för att kunna undervisa i biologi i skolår 7-9. Vidare är syftet med kursen att studenten ska utveckla en didaktisk förståelse för betydelsen av representationer i undervisning samt att biologi kan knytas till samhällsfrågor.
Ämnesinnehållet i kursen rör cellkärnan med dess genetiska innehåll och hur syntesen av proteiner sker samt genteknik. Vidare studeras den klassiska mendelska nedärvningsprocessen, epigenetikens nya perspektiv på nedärvning och hur gener kommer till uttryck. Evolutionens mekanismer, dvs hur evolution sker genom bl a naturlig och sexuell selektion, behandlas tillsammans med begreppet fitness och geografisk och sympatrisk artbildning. I detta sammanhang behandlas också vilka underlag som finns för att kunna hävda att evolution är en reell pågående företeelse. Kopplat till evolution är beteende och livsformer som behandlas som anpassningar till tidigare och nuvarande miljöförhållanden. I detta sammanhang behandlas också hur världens organismer systematiseras.
Till kursens didaktiska innehåll hör hur man kan knyta ämnesinnehållet till samhällsfrågor. Avslutningsvis problematiseras representationer i undervisningssammanhang.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BI202C Biologi och lärande: Människan och hälsa (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).