- Sommerville, I. (2015) Software Engineering, Global Edition (10th edition), Pearson.
Information om ytterligare fördjupningsmaterial som artiklar, webbreferenser och kompletterande föreläsningsmateriel ges vid kursstart.
EduSinglePage
About the course
Kursens syfte är att studenten introduceras för de tankesätt, färdigheter, modeller, metoder och verktyg som innefattas i begreppet programvaruteknik och att låta studenten skapa förståelse och praktiska färdigheter om begrepp, modeller, metoder och standarder som används inom utveckling av datorbaserade informationssystem. Kursen syftar även till att studenten introduceras till projektarbete och att utveckla studentens förmåga att skapa, planera, delta i och koordinera projekt inom datateknik, samt reflektera över sociala, ekonomiska och arbetsmiljöaspekter.
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursens syfte är att studenten introduceras för de tankesätt, färdigheter, modeller, metoder och verktyg som innefattas i begreppet programvaruteknik och att låta studenten skapa förståelse och praktiska färdigheter om begrepp, modeller, metoder och standarder som används inom utveckling av datorbaserade informationssystem. Kursen syftar även till att studenten introduceras till projektarbete och att utveckla studentens förmåga att skapa, planera, delta i och koordinera projekt inom datateknik, samt reflektera över sociala, ekonomiska och arbetsmiljöaspekter.
Huvudsakligt innehåll:
- Processer och modeller för
- Kravinsamling och kravhantering
- Design och implementation
- Verifiering och validering
- Projekthantering
- Gruppdynamik
Entry requirements
- CD100A Imperativ programmering (7,5 hp)
- CD102A Objektorienterad programmering (7,5 hp)
- CD122A Databaser (7,5 hp)
- CD101A Datateknik och ingenjörsrollen (7,5 hp)
- Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen CD133A Människa-datorinteraktion (7,5 hp)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).