- Alaimo, C and Kallinikos, K., (2024). Data Rules- Reinventing the Market Economy, Acting with technology, MIT Press.
- Verbeek, P. (2005). What things do philosophical reflections on technology, agency, and design. University Park, Pa.: Pennsylvania State University Press.
- Wärnestål, P. (2021). Design av AI-drivna tjänster. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.
- Artikelkompendium som förmedlas av universitetet.
Referenslitteratur:
- Beynon-Davies P. (2011). Significance. Exploring the nature of information, systems, and technology. Palgrave.
- Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
- Esaiasson, P., Gilljam, M., Oscarsson, H., Towns, A.E. & Wängnerud, L. (2017). Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad. (Senaste upplagan). Stockholm: Wolters Kluwer.
- Hertzum, M. (2021). Organizational Implementation: The Design in Use of Information Systems [Elektronisk resurs]. (1). Springer.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syfte är studenten ska fördjupa sin kompetens i de aspekter som rör bruk av digitala resurser och hur digital praktik kan stödjas med digitala resurser. Särskild relevans har komplexiteten i den information och data som är centrala för den efterföljande etableringen av digitala resurser i en praktik.
Begreppet digital resurs ska i sammanhanget ses som en delmängd av ett informationssystem som då är en integrerad uppsättning av digitala resurser. Begreppet etablering ska i sammanhanget ses som att göra informationssystemet till en naturlig och stabil del av verksamheten. Begreppet digitala praktiker ska i sammanhanget ses som sättet verksamheter, grupper eller individer interagerar med och organiserar sitt arbete kring digitala verktyg, teknologier och processer. Digitala praktiker kan beskrivas via tre dimensioner – teknisk, social/kulturell samt process.
Innehåll:
- Visualisering av information och processer
- Förändringsarbete
- Dataanalys
- Beslutsteorier
- Verksamhetsutveckling
- Informationssystemsarketyper
- Teoretiska perspektiv på bruk och etablering
Entry requirements
- DA174A Informatik: Planering av etablering och införande av digitala resurser, 15 hp
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen EK185A Ledarskap och organisation: Digitalisering och organisatoriska förändringsprocesser, 7,5 hp
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).