- Whitaker, RB (2016) The C# Player's Guide (4th Edition), Starbound Software
Den som redan kan objektorienterad programmering kan med fördel byta bok 2 mot C# in a Nutshell (referenslitteraturen).
Referenslitteratur:
- Albahari, B (2010) C# 4.0 in a Nutshell, O’Reilly Media.
EduSinglePage
About the course
Kursen syftar till att studenten får färdighet och förmåga att använda objektorienterad programmering för att implementera 2D-spel. Huvudidén är att använda spel som drivkraft för att lära sig huvuddragen i objektorienterad programmering för att lyckas med att implementera ett 2D-spel.
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen innehåller följande moment:
- Den grundläggande strukturen för ett dataspel -spelloopen och listan på spelobjekt. (Listor och arrays i C#)
- En hierarki av fiender och vänner i spelet. (Arvshierarki och polymorphism i C#)
- Grundläggande matematik för 2D-spel.
- Ett spels olika faser - inladdning, spelande, avslutning. (State och enum i C#)
- Problemlösning med hjälp av objektorienterade tekniker.
- Rita grafik på skärm med hjälp av XNA. (Struct och värdesemantik i C#)
- Vad ska vara åtkomligt i hela spelet och vad skall bara synas i en viss del? (Åtkomstmodifierare i C#)
XNA är en plattform och en samling verktyg för att underlätta spelutveckling för PC och Xbox 360.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C.
Course literature
Course evaluation
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).