- Sauro, Jeff & Lewis, James R. (2012). Quantifying the user experience: practical statistics for user research. San Francisco, Calif.: Morgan Kaufmann
- Tullis, Tom & Albert, Bill (2013). Measuring the user experience: collecting, analyzing, and presenting usability metrics. Second edition. Amsterdam: Elsevier/Morgan Kaufmann
Referenslitteratur:
- Beasley, Michael (2013). Practical web analytics for user experience: how analytics can help you understand your users. Waltham, MA: Morgan Kaufmann
- Moore, David S. & Notz, William (2012[2014]). Statistics: concepts and controversies. Eighth edition. New York: W.H. Freeman Company
EduSinglePage
About the course
Kursen syftar till att studenten ska utveckla djupare kunskap och färdigheter om teorier, metoder och verktyg för att studera användarupplevelse genom kvalitativa och kvantitativa datainsamlingar, analyser och tolkningar.
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen består av två huvuddelar:
1. Metoder för att undersöka användarupplevelse
2. Design och implementation av en användarstudie
Kursen inkluderar följande moment:
- Metoder för att mäta och analysera mänskligt beteende i informationssystem
- Utvärderingsmetoder för användarupplevelse
- Genomförande av en användarstudie
Entry requirements
Information bortom skärmar (4 hp)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).