Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2020). Naturvetenskapens bärande idéer: för förskollärare. 2:a uppl. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling (2016). Stockholm: Regeringskansliet (38 s) (tillgänglig på Canvas)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Riga: Norstedts (160 s)
Caiman, Cecilia, Björklund, Inger & Möller, Yvonne (2022). Ekologins nyanser: undervisning och lärande för hållbar utveckling i förskolan. Stockholm: Liber (228 s)
Hedefalk, Maria (2014). Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling. Uppsala: Uppsala universitet (110 s)
Lundegård, Iann & Caiman, Cecilia (2019). Didaktik för naturvetenskap och hållbar utveckling. Fem former för demokratiskt deltagande. NorDiNa, 15(1), 2019, s. 38-53 (15 s) (tillgänglig på internet)
Löf, Camilla (2020). Pragmatiskt informerat undervisningsupplägg med värden i fokus. I Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 301-359) (59 s)
Olanders, Marit (red.) (2022). Hållbarhet och egenmakt i förskolan. Lund: Studentlitteratur (156 s)
Skolverket (u.å): Hållfasta och stabila konstruktioner. (tillgänglig på internet)
Sundberg, Bodil, Areljung, Sofie, Due, Karin, Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2020). Förskolans naturvetenskap i praktiken. 2 uppl. Malmö: Gleerups (170 s)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling i relation till undervisning i förskolan.
I kursen studeras naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med relevans för förskolans verksamhet. Med hjälp av ämneskunskaper och ett ämnesdidaktiskt språk diskuteras och problematiseras lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomför studenten undervisning i naturvetenskap, teknik och musik med utgångspunkt i pragmatisk teori på partnerförskolor.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO266A Barndom och lärande: Matematik, musik och didaktik (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).