Alvèn, Fredrik & Lilliestam, Anna-Lena (2023). ”Undervisa i historia” i Alvén, Fredrik och Lilliestam, Anna-Lena (red.) Didaktik och Metodik för ämneslärare. Falkenberg: Gleerups förslag.
(s. 29–41 och 65–99) (46 s.)
Danielsson Malmros, Ingmarie (2014). ”Den historiska berättelsen i teori och praktik” i Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 177- 247) (70 s.)
Harrison, Dick (2015). ”Ett historiskt misstag”, Magasinet Neo, Nr 2 2015, (9 s.) (Tillgänglig via internet)
Hassing, Anders & Vollmond, Christian (2018). Historieämnets identiteter och metoder. En introduktion, Lund: Studentlitteratur (s. 5-157) (152 s.)
Hedenborg, Susanna & Kvarnström Lars, (2015). Det svenska samhället 1720-2006. Böndernas och arbetarnas tid. Lund: Studentlitteratur, (s. 11-180) (169 s.)
Jönsson, Anders, (2013). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups utbildning, (s. 87-133) (46 s.)
Fejes, Andreas, Muhrman, Karolina & Nyström, Sofia (red.), Om vuxenutbildning och vuxnas studier: en grundbok, Upplaga 1, Studentlitteratur, Lund, 2020. (valda delar ca 170 sidor).
Lee, Peter & Ashby, Rosalyn (2000). ”Progression in historical understanding among students ages 7-14”. I: Peter Stearns, Peter Seixas & Sam Wineburg (Eds.) Knowing, Teaching and Learning History. New York: New York University Press. (23 s.)
Liedman, Sven-Erik (2013). Från Platon till kriget mot terrorismen. De politiska idéernas historia. Stockholm: Bonnier. (s. 66-146) (80 s.)
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria, (2013). Det svenska samhället 800-1720. Klerkernas och adelns tid. Lund: Studentlitteratur. (s. 40-417) (442 s.)
Mac Millan, Margaret (2009) The Uses and Abuses of History. London: Profile (170 s.)
Minten, Eva (2013). Forskning för klassrummet: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken. Stockholm: Skolverket (91s.)
Shemilt, Denis (2000). “The Caliphs coin: The currency of narrative frameworks in history teaching”. I: Peter Stearns, Peter Seixas & Sam Wineburg (eds.) Knowing, Teaching and Learning History. New York: New York University Press (19 s.)
Sjöberg, Maria (red.) (2014). En samtidig världshistoria. Lund: Studentlitteratur, (s. 354-731) (377 s.)
Söderberg, Johan (2008). Vår världs ekonomiska historia. Den förindustriella tiden. Stockholm: SNS Förlag (s. 247-343) (96 s.)
Zander, Ulf (2014). ”Historiekulturella manifestationer – historia i ord, bilder och musik” i Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 91-175) (84 s.)
Aktuella styrdokument i Lgr11 och Gy2011 (Tillgängliga via internet)
Utöver detta tillkommer det ca hundra sidor text i samband med övningar och seminarier.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten, med tyngdpunkt på tiden mellan 500 och 1800 e.v.t., ska utveckla kunskaper om förändringsprocesser och människors olika levnadsvillkor utifrån perspektiv som klass, genus, generation och etnicitet, samt vidareutveckla sin historiedidaktiska kunskap och förmåga, inklusive metodik. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla kunskaper om vetenskapsteori, vuxnas lärande samt skolans styrdokument och organisation.
Kursen behandlar olika politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser, samt drivkrafter bakom dessa förändringsprocesser, utifrån olika förklaringsmodeller och perspektiv för tiden mellan ca 500 och 1800 e.v.t. Människors levnadsvillkor under den aktuella perioden behandlas utifrån perspektiven klass, genus, generation och etnicitet. Kursen bearbetar också frågor om hur progression och begreppsutveckling uttrycks i aktuella styrdokument och i internationell forskning. I anslutning till dessa frågor behandlas undervisningens organisation och genomförande med särskild inriktning på individens kunskapsutveckling och i relation till vuxnas lärande. Kursen behandlar också skillnaden mellan vetenskap och beprövad erfarenhet
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL241C Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor till ca 500, med allmändidaktik (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).