Annerstedt, Claes (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB (kap. 1-3) (67 s)
Bergin, Anders (2018). Grundträning i friidrott, 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (156 s)
Engström, Lars-Magnus (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. Stockholm: Stockholms universitets förlag (kap. 1, 2, 3 (34 s)
Eiberg, Stig & Siggaard, Peder. (2001). Boldbasis – en praktisk håndbog. Gjern: Forlaget Hoveland. (130 s) (pdf)
Ericsson, Ingegerd (2018). Rör dig – lär dig. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (190 s)
Ericsson, Ingegerd (2008). MUGI motoriklek med observationsschema för förskola och skola. Uppsala: Kunskapsföretaget i Uppsala AB. (48 s)
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2013). Visst kan alla vara med – i idrott lek och spel. Örebro: Varsam AB. (178 s)
Henriksson, Olle & Rasmusson, Margareta (2018) Fysiologi med relevant anatomi, 4e upp. Lund: Studentlitteratur (s 62, 66-67, 70-71, 151-158, 161, 172-176, 243-246) (23 s)
Huitfeldt, Åke, Bergström, Mike, Huitfeldt, Susanne, Tärnklev, Conny, Ågren, Åsa (2022). Rörelse och idrott. Umeå: Text och kultur AB. (150 s)
Langlo Jagtøien, Greta; Annerstedt, Claes & Hansen, Kolbjørn (2009). Motorik, lek och lärande. Göteborg: Multicare. (244 s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (Red.) (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber. (kap. 1-3, 5-8, 13-14) (165 s)
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 81-85,113-189)
Ravald, Christina (2008). Skridskoskolan skoj på is. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (56 s)
Skolverket (2022). Grundskolans läroplan (LGR22).
Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet.
Skolverket (2022). Kursplan i idrott och hälsa. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet.
Tonkonogi, Michail. & Bellardini, Helena. (2012). Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom: för hälsa, prestation och individuell utveckling. (1. uppl.) Stockholm: SISU idrottsböcker (149 s)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2023). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (8. uppl.). Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers. (kap. 4, 7, 11, 23) (155 s)
Artiklar tillkommer om ca 200s.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin teoretiska och erfarenhetsbaserade förståelse för mångsidigheten i idrott och fysisk aktivitet i olika miljöer. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla förståelse för lärarprofessionens centrala kompetenser med fokus på skolämnet idrott och hälsa. Ytterligare ett syfte med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om rörelseapparatens funktion och människans olika förutsättningar för rörelse.
I kursen diskuteras förhållanden mellan idrott, fysisk aktivitet och kroppsövningskultur och dess betydelse för undervisning i skolämnet idrott och hälsa, varvid lärarprofessionens centrala kompetenser bearbetas. I kursen behandlas även motivationsteorier, motorisk utveckling och kroppens uppbyggnad och funktion i relation till idrott och fysisk aktivitet. I kursen arbetar studenterna med gestaltande rörelseformer för att utveckla kreativitet, fantasi och skapande förmåga och prövar motorik och rörelselek i olika lärandesituationer. Vidare prövas idrottslära med särskilt fokus på gymnastik, friidrott, bollspel och skridsko utifrån ett lek- och lärandeperspektiv, varvid de didaktiska frågorna är en utgångspunkt i skapande av lärandesituationer. Specifik metodik, teknik och säkerhet uppmärksammas, samt de krav och regler som finns i olika miljöer.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Idrott och Hälsa 1, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).