- Lupton, Ellen (2007) Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students.
- Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Utöver ovanstående tillkommer texter och utdrag ur böcker beroende på de teman som tas upp under kursen.
För kursens skriftliga moment rekommenderas studenterna att använda en bok om akademiskt skrivande som passar deras nivå (här graderade från enkel till avancerad):
- Ask, S. (2011) Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
- Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor).
- Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
- Denscombe, M. (2016, tidigare upplagor OK) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Introduktion i kreativa metoder, typografi, grafisk design och digitala verktyg. Stor vikt läggs vid att studenterna skall se disciplin som ett kreativt verktyg och lära sig att portionera sin tid, samarbeta och utnyttja möjligheterna på skolan och i ateljén. Kursen examineras genom en pedagogisk portfolio, ger därmed studenterna en introduktion till vanan att dokumentera och presentera sina arbeten.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Antagen till programmet Grafisk design, 180 högskolepoäng.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om
resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).