- Brunes, F. (2020). Investeringskalkylering - Ett hjälpmedel vid beslutsfattande. Lund: Studentlitteratur.
- Johnson, G., Whittington, R. & Sholes, K. (2012). Fundamentals of strategy. Second edition. Harlow: Pearson Education Limited.
- Osterwalder, A. & Pingeur, Y. (2013). Business Model Generation. Lund: Studentlitteratur.
- Spencer, B. (2013). Business Model Design and Learning: A Guide for Entrepreneurs and Executives. Business Expert Press.
Utöver ovanstående litteratur kan vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkomma.
EduSinglePage
About the course
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om och förmåga att tillämpa teorier för affärsutveckling, strategi, innovation och styrning i ett medietekniskt helhetsperspektiv.
This course is offered as part of programme:
Course content
- Mediebranschens struktur och medieföretags mål och affärsidéer
- Affärsutveckling, strategi och värdeskapande (producent, konsument, innehåll, teknik, marknadsföring och samhällsansvar)
- Beslutsfattande och riskanalys
- Framtidsplanering, trendspaning
- Investeringar ur tekniskt, ekonomiskt, kund- och framtidsperspektiv
- Principer och verktyg för kalkylering av medieproduktion
Entry requirements
Godkända kurser:
- Medieproduktion 15 hp
- Mediestyrning 15 hp
- Projektstudio 15 hp
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).