Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. Cirka 24 av 488 sidor.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. Cirka 20 av 712 sidor.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. Cirka 50 sidor.
Hommel A, Andersson Å, (red) (2023) 2: a upplagan. Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 47 av 191 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport 2014:1. Hälsa och samhälle. Malmö högskola. 62 sidor.
Sandberg H, Berlin J, (red) (2016) Team i vård, behandling och omsorg. Erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 14 av 344 sidor.
Svedberg L, (2021) Gruppsykologi - Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur: Lund. 7:e upplagan. Cirka 182 av 326 sidor.
Ödegård S, (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. Cirka 50 av 313 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 150 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om sjuksköterskans ledarskap, ledarskapsteorier och modeller för ledarskap samt hur dessa påverkar omvårdnadsarbetet. I kursen behandlas hälso- och sjukvårdsorganisationen samt dess styrning och lagstiftning. Vidare omfattar kursen jämställdhetsaspekter och gruppsykologi med inriktning mot sjuksköterskans professionella ansvar i att leda det patientnära omvårdnadsarbetet. Kursen omfattar även samverkan i team, kvalitetsutveckling och säker vård genom förbättringsarbete i relation till sjuksköterskans kompetens.
Entry requirements
För tillträde till kursen krävs att kursen OM111D ska vara godkänd.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).