Gardell, Mattias (2011). Islamofobi, 2nd ed, Stockholm: Leopard Halperin. (309 sidor).
Groth, Bente (2002). Judendomen – Kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och Kultur. (Urval 200 s.)
Härenstam, Kjell (2000). Kan du höravindhästen? Religionsdidaktik, om konsten att välja kunskap. Lund: Studentlitteratur. (199 s.) pdf
Jacobsen, Knut A (2002).Buddhism – religion, historia, liv; kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och Kultur. (318 s.)
Jacobsen, Knut A (2004). Hinduismen – historia, tradition, mångfald. Stockholm: Natur och Kultur. (394 s.)
Jönsson, Anders (2013). Lärande bedömning. (3:e utökade uppl.) Malmö: Gleerups utbildning (224 s.)
Liljefors Persson, Bodil (2008). ”Kolonialism, stereotyper, myter och bilder: om representation av Amerikas indiankulturer i svenska läromedel.” I Aktuellt om historia: historieundervisning och Historieundervisning och identitet i det mångkulturella klassrummet:1. Historielärarnas förening. (8 s. finns som pdf)
Löfstedt, Malin (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)
Otterbeck, Jonas (2004). ”Vad kan man egentligen begära? – Läromedelstexter om Islam.” I Didaktikens Forum 1, 2004. Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm
Roald, Anne Sofie (2005). Islam: historia, tro och nytolkning. Stockholm: Natur och kultur. (Urval 200 s.)
Rasmussen, Tarald & Einar Thomassen (2007) Kristendomen. En historisk introduktion. Skellefteå: Artos & Norma. (416 s. i urval)
Sandin, D. (2014). Dokumentation för lärande. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.(227 s.)
Sarri Krantz, Anna (2018). Tredje generationens överlevande: En socialantropologisk studie omminne, antisemitism och identitet i spåret av Förintelsen (Avhandling). Lund. (202 sidor).
Woodhead, Linda (red.) (2009). Religions in the Modern World. Traditions and transformations. 2nd edition. Routledge, (Urval 150 s.)
Tillkommer aktuellt textmaterial 250 s. med bl.a. källtexter och artiklar.
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Kursen syftar till att studenten utvecklar och fördjupar sina kunskaper om religioner och livsåskådningar i världen och vidgar sin förståelse av religioners och livsåskådningars roll för individer, grupper och samhällen. Kursen syftar också till att studenterna tränar kritisk granskning och värdering av representationer av religioner i läromedel. Studenterna ska också utveckla sin didaktiska medvetenhet och förmåga med fokus på planering, genomförande och bedömning.
I kursen står religioners och livsåskådningars betydelse för individ, grupp och samhälle i centrum. Kursen fokuserar och fördjupar studiet av religionerna judendom, kristendom, och islam. Här introduceras också hinduism, buddhism och ursprungsfolkens religioner samt några livsåskådningar såsom t.ex. ekologism, existentialism, feminism, humanism och marxism. Religioner och livsåskådningar sätts i relation till föreställningar om ett hållbart samhälle.
Olika representationer av religioner och livsåskådningar, så som de kommer till uttryck i t.ex. källtexter, bilder, religiösa artefakter, läromedel och vetenskapliga texter, granskas kritiskt.
Frågor kring bedömning, framåtsyftande dokumentation och kommunikation av elevers kunskaper i förhållande till styrdokumenten konkretiseras också i kursen.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL209C Religion och lärande: Kulturmöten och identitet i skolan (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).