EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
I kursen står religioners och livsåskådningars betydelse för individ, grupp och samhälle i centrum. Kursen fokuserar och fördjupar studiet av religionerna judendom, kristendom, och islam. Här introduceras också hinduism, buddhism och ursprungsfolkens religioner samt några livsåskådningar såsom t.ex. ekologism, existentialism, feminism, humanism och marxism. Religioner och livsåskådningar sätts i relation till föreställningar om ett hållbart samhälle.
Olika representationer av religioner och livsåskådningar, så som de kommer till uttryck i t.ex. källtexter, bilder, religiösa artefakter, läromedel och vetenskapliga texter, granskas kritiskt.
Frågor kring bedömning, framåtsyftande dokumentation och kommunikation av elevers kunskaper i förhållande till styrdokumenten konkretiseras också i kursen.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: RL209C-Religion och lärande: Kulturmöten och identitet i skolan.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).