Kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
18 januari 2027 - 28 mars 2027
Kurskod: RL210C

Denna kurs ges inom kurspaket:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten utvecklar och fördjupar sina kunskaper om religioner och livsåskådningar i världen och vidgar sin förståelse av religioners och livsåskådningars roll för individer, grupper och samhällen. Kursen syftar också till att studenterna tränar kritisk granskning och värdering av representationer av religioner i läromedel. Studenterna ska också utveckla sin didaktiska medvetenhet och förmåga med fokus på planering, genomförande och bedömning.

I kursen står religioners och livsåskådningars betydelse för individ, grupp och samhälle i centrum. Kursen fokuserar och fördjupar studiet av religionerna judendom, kristendom, och islam. Här introduceras också hinduism, buddhism och ursprungsfolkens religioner samt några livsåskådningar såsom t.ex. ekologism, existentialism, feminism, humanism och marxism. Religioner och livsåskådningar sätts i relation till föreställningar om ett hållbart samhälle.

Olika representationer av religioner och livsåskådningar, så som de kommer till uttryck i t.ex. källtexter, bilder, religiösa artefakter, läromedel och vetenskapliga texter, granskas kritiskt.

Frågor kring bedömning, framåtsyftande dokumentation och kommunikation av elevers kunskaper i förhållande till styrdokumenten konkretiseras också i kursen.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL209C Religion och lärande: Kulturmöten och identitet i skolan (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt