Blomqvist U-B, (2011). Vägar till hjälpmedel och samhällsstöd för personer med funktionshinder. Vällingby: Hjälpmedelsinstitutet. (94 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.mfd.se/publikationer/rapporter/vagar-till-hjalpmedel-och-samhallsstod/
ICF: Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa. Svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Kortversion. (2003). Stockholm: Socialstyrelsen. (40 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2003/2003-4-2.
Cook A M, Miller Polgar J, Encarnacao P (2020). Assistive Technologies. Principles and Practice, 5th ed. Elsevier/Mosby. (250 s.)
Jönsson B, (Red.) (2005). Människonära design. Lund: Studentlitteratur. (100 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/manniskonaradesign/helaboken.pdf
Nya möjligheter för alla? Så ska e-tillgänglighet följas upp (2013). Johanneshov: Handisam. (20 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.mfd.se/Global/dokument/publikationer/2013/a-2013-3-nya-mojligheter-for-alla.pdf
Oishi M M K, Mitchell I M, Van der Loos H F M, (Eds.) (2010). Design and Use of Assistive Technology: Social, Technical, Ethical, and Economic Challenges. New York, NY: Springer New York. (100 s.) Tillgänglig på Internet: http://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4419-7031-2
Rydeman B, (2015). Du, jag, och något att tala om. Om kommunikation och kommunikationshjälpmedel för och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Kunskapsöversikt 2015:4, Nka, Nationellt kompetenscentrum anhöriga. http://www.anhoriga.se/Global/St%C3%B6d%20och%20kunskap/Publicerat/Kunskaps%C3%B6versikter/Dokument/Nka\_2015-4\_Rydeman\_webb.pdf (ca 100 s).
SOU 2017:43 På lika villkor! Delaktighet, jämlikhet och effektivitet i hjälpmedelsförsörjningen. (50 s.)
Vetenskapliga artiklar och texter kan tillkomma (100 s)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten skall tillägna sig kunskaper om, och förståelse för, betydelsen av tekniska hjälpmedel och välfärdsteknik för personer med funktionsnedsättningar. Detta inkluderar både specifikt förskrivna hjälpmedel och allmänt existerande teknik, inte minst digitala lösningar. Under kursen fokuseras därför både individuella och samhälleliga perspektiv på användande och tillhandahållande av tekniska och andra hjälpmedel . Fokus är en helhetssyn på individens med en funktionsnedsättning livssituation och hur användbara och användvärda hjälpmedel och annan teknik kan öka individens möjligheter till ett aktivt och självständigt liv med hög livskvalitet. Samspelet mellan individ och teknik belyses utifrån såväl ett övergripande samhällsperspektiv på hur det svenska systemet för hjälpmedelsförsörjning fungerar, som ett individcentrerat perspektiv på faktiskt tillhandahållande. Samarbetet mellan individ och profession fokuseras utifrån etiska perspektiv på hur individens egna kunskaper erkänns och tillvaratas av förskrivningssystemets professionella, som därmed kan identifiera och tillhandahålla de tekniska lösningar som ökar individens kontroll över sitt eget liv. Kursen behandlar vidare hur samhälls- och teknikutveckling har lett fram till hur systemet är utformat idag avseende samhällets ansvar kopplat till individens möjligheter, och hur teknik ökat dessa möjligheter. Detta kopplas även till hur utformning av samhälle och närmiljö relaterar till individuella aspekter av att använda hjälpmedel.
Entry requirements
För tillträde till andra studieåret krävs godkända kurser om minst 30 hp från första studieåret.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).