Aggleton P, Ball A, Mane P, (2006) Sex, drugs and young people. International Perspectives. London och New York: Routledge. (224 s.)
Braun-Harvey D, (2011) Sexual Health in Recovery: A Professional Counselor's Manual. New York: Springer Publishing Company (297 s.)
Johnson B, Richert T, Svensson B, (2023) Alkohol- och narkotikaproblem. Lund: Studentlitteratur. Andra upplagan. (475 s)
Månsson S-A, Plantin L, (red) (2012) Sexualitetsstudier. Malmö: Liber. (150 s. av 341 s.)
Vetenskapliga artiklar och rapporter omfattande cirka 300 sidor tillkommer.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen behandlar effekter, funktioner, risker och konsekvenser av rusmedelsanvändning i förhållande till sexualitet och social utsatthet med utgångspunkt från olika vetenskapsområden. Centrala teman som tas upp är njutning, risktagande, sociala normer, utsatthet, missbruk, sex mot ersättning, sexuellt våld, sexuella problem och behandling. Rusmedelsanvändning och sexualitet behandlas ur ett individ-, relations- och samhällsperspektiv och kopplas till frågor om genus, klass och etnicitet. Kursens innehåll belyser vikten av brett perspektivtagande i såväl forskning som i relation till klinisk praktik.
Entry requirements
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- läkar- eller lärarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program eller pedagogiska program.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare, klient/behandlare och/eller elev/lärare.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)