Andersson, Birgit, Damber, Ulla, Hermansson, Carina & Jedis, Mareike (2022). Fritidshemmet som språkande, läsande och skrivande arena. Malmö: Gleerups (127s)
Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå. Språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur (ca 140 s)
Elvstrand, Helene, Lago, Lina & Simonsson, Maria (2019). Fritidshemmets möjligheter. Att arbeta fritidspedagogiskt. Lund: Studentlitteratur (70 s)
Gibbons, Pauline (2006). Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren ( 262 s)
Jensen, Mikael (2012). Kommunikation i klassrummet. Lund: Studentlitteratur (210 s)
Kindeberg, Tina (2011). Pedagogisk retorik. Den muntliga relationen i undervisningen. Stockholm: Natur & kultur (138 s)
Nikolajeva, Maria (2017). Barnbokens byggklossar. Upplaga 3. Lund: Studentlitteratur (201 s)
Zackariasson, Maria, Gunnarsson, David, Wollin Elhouar, Elisabeth, (red.) (2023). Det komplexa uppdraget: kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem. Studentlitteratur (inledning samt ett valfritt kapitel) (ca 45 sidor)
Zimmerman, Fredrik (2021). Klass, etnicitet och kön: en introduktion för lärare. Lund: Studentlitteratur (111 s)
Valbar skönlitteratur tillkommer. Även vetenskapliga artiklar, kortare bokutdrag eller nätresurser kan tillkomma.
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förståelse för kulturella och kommunikativa processer och deras betydelse för lärande och fritidshemmets verksamhet.
Kursens innehåll tar sin utgångspunkt i begreppen kultur och kommunikation. Studenten problematiserar begreppen i relation till olika perspektiv på språk, exempelvis svenska som andraspråk, literacy och retorik. Kulturbegreppets komplexitet och dess uppdelning i estetisk och antropologisk kulturförståelse utreds med hjälp av begrepp som genus, etnicitet, nation och klass. Studenten undersöker kommunikation från olika professionella perspektiv och genom frågor kring vilken kommunikation som yrkespraktiken inbegriper och hur barns kommunikation kan förstås. Studenten får utveckla sin förmåga att använda olika verktyg, som intervju, kulturanalys, litteraturanalys och dramapedagogik för att utveckla kulturell förståelse och kommunikation.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FP211B Fritidspedagogik: Barndom i förändring eller FP210B Fritidspedagogik: Barndom och fritidshem i förändring (genomgången).
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).