Rekommenderad litteratur:
- Dicander Alexandersson, M. m.fl. (1998). Att lyckas med processledning. Stockholm: Liber.
- Eriksson-Zetterquist, U. m.fl. (2015). Organisation och organisering. Stockholm: Liber.
- Foslund, M. (2019) Organisering och ledning. Stockholm: Liber.
- Jacobsen, D. & Thorsvik J. (2014) Hur moderna organisationer fungerar. Lund: Studentlitteratur.
- Ljungberg, A. & Larsson E. (2012). Processbaserad verksamhetsutveckling: varför, vad, hur? Lund: Studentlitteratur.
- Palm, L. & Åkerström, M. (2019) Kommunikationsplanering: En handbok på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur.
- Trostek, W. (2019). Företagsekonomi för icke-ekonomer. Sanoma Utbildning.
- Wallenholm, H. & Granberg, O. (2017). Involverande förändringsledning: När förändring förändras. Lund: Studentlitteratur
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar och vetenskapliga artiklar.
Referenslitteratur:
- Ammenberg, J. (2012). Miljömanagement: Miljö-och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer. Lund: Studentlitteratur.
- Granberg, O. & Ohlsson, J. (2009). Från lärandets loopar till lärande organisation. Lund: Studentlitteratur.
EduSinglePage
About the course
Kursen fokuserar på process- och produktionsledning inom medieorganisationer, samt tar upp tekniska, ekonomiska och organisatoriska faktorer som påverkar styrningen av medieprocesser och medieproduktion.
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen innehåller följande moment:
- medieföretagets struktur, mål och affärsidéer
- mediemarknadens påverkan på medieföretaget
- grundläggande begrepp: affärsmodell, strategi och förändringsprocesser
- grundläggande företagsekonomi (ex. budgetering, beslutsfattande, rapportering)
- flerkanalspublicering
- produktions- och kvalitetsstyrning (standarder, verktyg och metoder inom mediebranschen)
- processinriktad ledning och ledningssystem
- organisering och förändringsledning
- roller i medieproduktionsprocessen och hur de interagerar
- företagets medieproduktion i relation till samhällsfrågor som etik, lika möjligheter och hållbarhet (social, ekonomisk, miljö)
Entry requirements
Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen ME101B: Medieproduktion 15 hp.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).