EduSinglePage
Om kursen
Kursen fokuserar på process- och produktionsledning inom medieorganisationer, samt tar upp tekniska, ekonomiska och organisatoriska faktorer som påverkar styrningen av medieprocesser och medieproduktion.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen innehåller följande moment:
- medieföretagets struktur, mål och affärsidéer
- mediemarknadens påverkan på medieföretaget
- grundläggande begrepp: affärsmodell, strategi och förändringsprocesser
- grundläggande företagsekonomi (ex. budgetering, beslutsfattande, rapportering)
- flerkanalspublicering
- produktions- och kvalitetsstyrning (standarder, verktyg och metoder inom mediebranschen)
- processinriktad ledning och ledningssystem
- organisering och förändringsledning
- roller i medieproduktionsprocessen och hur de interagerar
- företagets medieproduktion i relation till samhällsfrågor som etik, lika möjligheter och hållbarhet (social, ekonomisk, miljö)
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen ME101B: Medieproduktion 15 hp.
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).