Petersson, Jöran. (2023). Stokastikdidaktik del 2: Statistik, sannolikhetslära och kombinatorik för grund- och ämneslärare. BoD Bokshop. (176 s).
Kompendium med uppgifter. Statistik och sannolikhetslära – 20 övningar
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från NCM, matematiklyftets lärportal etc. (ca 50 s)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska bredda och fördjupa sina kunskaper om statistiska begrepp och metoder. Ett annat syfte är att studenten ska utveckla färdigheter i att utföra och tolka en empirisk undersökning.
Kursen behandlar flera olika diskreta och kontinuerliga sannolikhetsfördelningar och de begrepp som är gemensamma för dessa, som väntevärde, varians och standardavvikelse. Särskild vikt läggs vid studier av normalfördelningen.
Vidare arbetar studenterna med stickprovsundersökningar och konfidensintervall och de slutsatser som kan dras av varierande statistiska metoder, dvs. statistisk inferens genom hypotestest. Speciell vikt läggs vid betydelsen av datanivå och reliabilitet i statistiska undersökningar. Under kursen bearbetar studenten datamaterial med såväl räknare som dator. Fokus läggs på statistiska beräkningar och statistisk slutledning.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML704C Matematik och lärande: Diskret matematik (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).