Alm, Johan. 2015. Lärandematriser. Att få eleven att förstå. Stockholm: Gotia Fortbildning. (195 s)
Bennis, Caroline. 2010. En och samma naturkunskap? En jämförande analys av två läromedel förgymnasieskolan. Tillgänglig via internet. (30 s)
Burnard, Pamela, Apelgren, Britt-Marie & Cabaroglu, Nese. (red.). Transformative TeacherResearch: Theory and Practice for the C21st (167-179, 13 s). Rotterdam: Sense Publishers.
Ehinger, Magnus och Ekenstierna, Linda (2008). Bioteknik – från DNA till protein. Lund: Studentlitteratur. (200 s)
Förare, Jonas (red.). (2011). Genteknik som tar skruv. Formas Fokuserar 18. Stockholm: Formas (ca 150 s) (Tillgänglig som pdf.)
Ingerman, Åke och Wickman, Per-Olof. 2015. Towards a teachers’ professional discipline: Shared responsibility for didactic models in research and practice. I Burnard, P., Apelgren, B.-M. och Cabaroglu, N. (red.). Transformative Teacher Research: Theory and Practice for the C21st (167-179). Rotterdam: Sense Publishers
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann, Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i Handling. Enpragmatisk didaktik. Kap 1-12, 15-16, 18 och 21. Lund: Studentlitteratur (180 s)
Nordén, Birgitta (2018). Transdisciplinary teaching for sustainable development in a whole school project. Environmental Education Research, 24(5), 663-677. [https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1266302](
Rundgren, Carl-Johan, Eriksson, Martin, & Rundgren, Shu-Nu Chang (2016). Investigating the Intertwinement of Knowledge, Value, and Experience of Upper Secondary Students’ Argumentation Concerning Socioscientific Issues. Science & Education, 25(9), 1049–1071. [https://doi.org/10.1007/s11191-016-9859-x](
Sund, Per. 2016.Discerning selective traditions in science education: a qualitative study of teachers’ responses to what is important in science teaching. Cultural Studies of Science Education, 11, 387–409.
Van Der Leij, Tore, Avraamidou, Lucy, Wals, Arjen & Goedhart, Martin (2021). Supporting Secondary Students’ Morality Development in Science Education, Studies in Science
Education. [https://doi.org/10.1080/03057267.2021.1944716](
Wals, Arjen (2021). The Power of Transgressive Learning. In GTI Forum: “The Pedagogy of Transition”, Great Transition Initiative (May 2021). Tillgänglig via Internet. (3 s)
Artiklar, webbsidor och kopierat material (ca 200 s) kan tillkomma.
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Kursen syftar till att studenten vidareutvecklar förmågan att möta de varierande undervisningssituationer som yrket innebär. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar kunskap om gentekniska tillämpningar, etiska perspektiv på genteknikens möjligheter och konsekvenser, de globala hållbarhetsmålen samt modern fysik.
Kursen behandlar hur undervisning i naturkunskap kan utformas inom olika gymnasieprogram. Elevers olika intressen för naturvetenskap och Agenda 2030 tas som utgångspunkt för undervisningen. Ämnesinnehållet i kursen avser genteknik, modern fysik, den historiska framväxten av och innehållet i teorier om materia och växelverkan samt hållbar utveckling kopplat till samhällsfrågor. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL227C Naturkunskap och lärande: Hållbart samhälle - Energi- och kemikalieanvändning (genomgången) (eller motsvarande kunskaper)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).