Anders Hanberger, Sara Carlbaum, Agneta Hult, Lena Lindgren & Ulf Lundström (2016) School evaluation in Sweden in a local perspective: A synthesis, Education Inquiry, 7:3, DOI: [10\.3402/edui.v7.30115](
Appelgren, Alva (2021). Nya perspektiv på lärande – kognitionsvetenskap för lärare. Stockholm. Liber. (145 s)
Jönsson, Anders. (2017). Prov eller bedömning?: Att tolka och använda provresultat och omdömen. Malmö: Gleerups. (136 s)
Wikström, Christina. (2020). Konsten att göra bra prov: vad lärare behöver veta om kunskapsmätning. Stockholm: Natur & Kultur. (224 s)
Artiklar, rapporter och aktuella styrdokument tillkommer
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen behandlar bedömning och utvärdering ur olika teoretiska perspektiv. Mer precist tar kursen upp dokumentationens, provkonstruktionens och betygssättningens roll i bedömningsprocessen. Centralt i kursen är också hur bedömnings- och betygsättningspraktiker varierar över tid och dess inverkan på lärares undervisningspraktik. Dessutom behandlar kursen konstruktion och användning av utvärderingar i skolans systematiska kvalitetsarbete.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: UV242C Skolväsendets organisation och värdegrund (genomgången) eller UV202C Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).