Anders Hanberger, Sara Carlbaum, Agneta Hult, Lena Lindgren & Ulf Lundström (2016) School evaluation in Sweden in a local perspective: A synthesis, Education Inquiry, 7:3, DOI: [10\.3402/edui.v7.30115](
Appelgren, Alva (2021). Nya perspektiv på lärande – kognitionsvetenskap för lärare. Stockholm. Liber. (145 s)
Jönsson, Anders. (2017). Prov eller bedömning?: Att tolka och använda provresultat och omdömen. Malmö: Gleerups. (136 s)
Wikström, Christina. (2020). Konsten att göra bra prov: vad lärare behöver veta om kunskapsmätning. Stockholm: Natur & Kultur. (224 s)
Artiklar, rapporter och aktuella styrdokument tillkommer
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska som andraspråk, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Engelska, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Engelska Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Historia, 240 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Idrott, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Religion, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Samhällskunskap, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska, 240 - 270 hp
Kursinnehåll
Kursen behandlar bedömning och utvärdering ur olika teoretiska perspektiv. Mer precist tar kursen upp dokumentationens, provkonstruktionens och betygssättningens roll i bedömningsprocessen. Centralt i kursen är också hur bedömnings- och betygsättningspraktiker varierar över tid och dess inverkan på lärares undervisningspraktik. Dessutom behandlar kursen konstruktion och användning av utvärderingar i skolans systematiska kvalitetsarbete.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: UV242C Skolväsendets organisation och värdegrund (genomgången) eller UV202C Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).