EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt och fördjupa sina kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik och beprövad erfarenhet. Studenten ska också utveckla sin förmåga att identifiera relevanta forskningsfrågor i syfte att problematisera och undersöka en pedagogisk verksamhet.
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa metoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Akademiska texter granskas, jämförs och diskuteras, för att utveckla förståelse för forskningsprocessens olika delar och uppsatsers struktur. Professionsrelevanta forskningsfrågor formuleras, och baserat på dessa utvecklas strategier för informationssökning, avgränsning av forskningsfält samt design för teori och metod.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244B Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången).
Course literature
Current literature list is available in the syllabus for the course
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).