Alvehus, Johan (2019) Skriva uppsats med kvalitativ metod. Stockholm: Liber. (144 s.)
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas (2024) Vetenskapsteori: Grunder och tillämpningar. Lund: Studentlitteratur. (237 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2017) Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (79 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjørn (2015) Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (203 s.)
Holmberg, Linnea (2020) Perspektiv i Fritidshem. Natur och Kultur. (159 s.)
Skolverket (2020) Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (182 s.) (Tillgänglig via internet)
Vetenskapsrådet (2017) God forskningssed. (84 s) (Tillgänglig via internet)
Därutöver tillkommer akademiska texter med relevans för det fritidspedagogiska fältet och forskningslitteratur med relevans för egna forskningsfrågor.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt och fördjupa sina kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik och beprövad erfarenhet. Studenten ska också utveckla sin förmåga att identifiera relevanta forskningsfrågor i syfte att problematisera och undersöka en pedagogisk verksamhet.
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa metoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Akademiska texter granskas, jämförs och diskuteras, för att utveckla förståelse för forskningsprocessens olika delar och uppsatsers struktur. Professionsrelevanta forskningsfrågor formuleras, och baserat på dessa utvecklas strategier för informationssökning, avgränsning av forskningsfält samt design för teori och metod.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244B Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången).
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).