Andersson, Birgit (2017). Bedömningar i fritidshem. I Pihlgren, Ann S. (red.), Fritidshemmets didaktik. Lund: Studentlitteratur, s 139-166 (27 s)
Buckingham, David (2015). Defining digital literacy: What do young people need to know about digital media? Nordic Journal of Digital Literacy, p 21-34 (tillgänglig på internet) (13 s)
Hedlund, Stina & Malmsten, Linnea (2016). Fritidshem IKT – möjligheter och utmaningar. Stockholm: Natur & Kultur (127 s)
Hobbs, Renee & Moore, David (2013). Discovering Media Literacy: Teaching Digital Media And Popular Culture In Elementary School. Thousand Oaks: SAGE Publications (tillgänglig på internet) (ca 160 s)
Ilomäki, Liisa, Paavola, Sami, Lakkala, Minna, & Kantosalo, Anna (2016). Digital competence: An emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3): 655-679 (tillgänglig på internet) (24 s)
Lenz Taguchi, Hillevi (2013). Varför pedagogisk dokumentation? Verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan. 2., [rev. och uppdaterade] uppl. Malmö: Gleerup (130 s)
Livingston, Kay & McCall, Jim (2005). Evaluation: Judgemental or developmental? European Journal of Teacher Education, 28(2): 165-178 (tillgänglig på internet) (13 s)
Prieto, Linda, Arreguín-Anderson, María G., Yuen, Timothy T., Ek, Lucila D., Sánchez, Patricia, Machado-Casas, Margarita & García, Adriana (2016). Four Cases of a Sociocultural Approach to Mobile Learning in ‘La Clase Mágica,’ an Afterschool Technology Club. Interactive Learning Environments 24 (2): 345–56 (tillgänglig på internet) (11 s)
Rasi, Päivi, Vuojärvi, Hanna & Ruokamo, Heli (2019). Media Literacy Education for All Ages. Journal of Media Literacy Education 11(2): 1–19 (tillgänglig på internet) (19 s)
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer (ca 150 s.), samt litteratur kopplad till projektet (ca 200 s.).
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen behandlar i huvudsak projekt som arbetsform i fritidshemmet, med fokus på hur undervisningen kan utformas för att främja barns digitala kompetens. Med utgångspunkt i styrdokument och teorier om lärande och utvecklingsarbete behandlar kursen också dokumentationsformer, bedömning och utvärdering med fokus på kvalitet i fritidshemmets verksamhet.I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FP214B Fritidspedagogik: Fritidens frågor (genomgången) eller FP213B Fritidspedagogik: Lek och lärande i olika miljöer (genomgången).
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).