Beech, John & Chadwick, Simon S. (2013). Business of Sport Management (2nd ed.). Upper Saddle River: Pearson Education Limited. 500 s
Nixon II, Howard L. (2016). Sport in a Changing World (2nd ed.). New York & London: Routledge. 230 s.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om sport management som fält med dess olika inriktningar och perspektiv.
Kursen inleds med en presentation av framväxten och utvecklingen av kunskaps- och forskningsfältet. Därefter presenteras de viktigaste perspektiven inom fältet nationellt och internationellt, som till exempel rättslig och politisk styrning, marknadsföring och medias roll inom idrotten.
Kursen kontextualiserar ämnesområdets utveckling utifrån svenska förhållanden och diskuterar idrottens management utifrån ett perspektiv på hållbar utveckling.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).