- Börtz, T. (senaste upplagen). Betongen brinner: om utanförskap i dagens Frankrike. Leopard, Stockholm.
- Grander, M. (senaste upplagen). Allmännyttan och jämlikheten. Svensk bostadspolitik vid vägskäl? SNS Förlag, Stockholm. (Tillgänglig för kostnadsfri nedladdning)
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (senaste upplagan). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Lindström, J. (senaste upplagen). Segregation. Liber, Malmö
- Salonen, T, Grander, M. & Rasmusson, M. (2018). Segregation och segmentering i Malmö. (Tillgänglig för kostnadsfri nedladdning)
- Stigendal, M. (senaste upplagen). Samhällsgränser. Ojämlikhetens orsaker och framtidsmöjligheterna i en storstad som Malmö. Liber, Stockholm.
- Urban, S. (senaste upplagen). Integration och grannskap. Studentlitteratur, Lund.
- Wacquant, L. (senaste upplagen). Urban outcasts: a comparative sociology of advanced marginality. Polity press, Cambridge
Vetenskapliga artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med denna kurs är att studenten utvecklar kunskap om den urbana integrationen men också kunskap om hur man kan bidra till att integrera det urbana. Kursen utvecklar teoretisk, empirisk och praktisk kunskap om urban integration utifrån följande 10 teman:
- Vad är integration?
- Ekonomins urbana integration
- Kategorier och kategoriseringar
- Urban integration av välfärdsregimer
- Segregation: Samhällets urbana gränser
- Samhällsplaneringens och bostadsförsörjningens betydelse för segregation och den urbana integrationen
- Framtidsstaden
- Internationella jämförelser
- Kunskapernas betydelse för integrationen av det urbana
- Forskningsmetodik och forskningsetik
Entry requirements
Minst 30 högskolepoäng i avslutade kurser inom huvudområdet byggd miljö.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).