Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7,5 hp
Biber, D., Leech, G. N., & Conrad, S. (2002). Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 2002. (487 s.)
Hinkel, E. (ed.) (2016). Teaching English Grammar to Speakers of Other Languages. New York: Routledge. (272 s.)
Lundahl, B. (2021). Engelsk Språkdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (ca 50 s.)
Vitto, C. L. (2006). Grammar by Diagram: Understanding English Grammar through Traditional Sentence Diagraming. 3rd edition. Ontario: Broadview Press. (520 s)
Akademisk skrivande, 7,5 hp
E-platform MyReviewers
Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Texter (max 200 s)
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Kursen syftar till att studenten fördjupar kunskaper och medvetenhet om det engelska språksystemet samt utvecklar både praktisk och teoretisk kunskap om grammatik ur ett funktionellt perspektiv. Studenten ska dessutom utifrån ämnesdidaktiska överväganden kunna granska och värdera läromedel i engelska med utgångspunkt i grammatikundervisning.
Kursen syftar också till att studenten utvecklar sina kunskaper om akademiska skrivandeformer och skrivandet som process. Vidare utvecklar studenten sin förmåga att framställa texter i en akademisk kontext.
Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7,5 hp
Genom språkstudiet fokuseras syntaktiska begrepp och strukturer i det engelska språket och hur dessa fungerar i kommunikativa situationer. Vidare behandlar kursen grammatikens roll i språkundervisning, dess förekomst i läromedel samt hur grammatik kan integreras i språkundervisning
Akademisk skrivande, 7,5 hp
Delkursen fokuserar på akademiskt skrivande både ur ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv. Akademiska skrivandeformer behandlas utifrån synen på skrivandet som process. Dessutom studeras grunderna i dokumentationsteknik och källhantering. Olika format för akademiska texter inom disciplinen analyseras och diskuteras. Dessa kunskaper omsätts praktiskt genom individuell skriftlig framställning, kamratrespons samt en digital portfolio.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).