Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor och Wehner-Godée Christina (2014). Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska och lära i förskola och skola. Stockholm: Liber (200 s)
Fastén, Ola (red.) (2019). Utomhuspedagogik. Lärmiljö, närmiljö och det utvidgade klassrummet. Lund: Studentlitteratur AB (kap. 1-3, 5-6) (100 s)
Gärdenfors, Peter (2010). Lusten att förstå. Om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur och Kultur (284 s)
Holmberg, Linnéa (2021). Att bli fritidshemslärare. Stockholm: Liber (kap. 3-4, 12-13, 19, 23) (50s)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber (s. 15-147) (132 s)
Pihlgren, Ann, S (red.) (2015). Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget. Lund: Studentlitteratur AB (kap. 3- 5, 7- 8, 10, 12, 14, 17) (150 s)
Øksnes, Maria (2011) Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber (kap. 1-4, 6, 8) (100 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 300 s).
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenterna utvecklar kunskap om barns lek och lärande i olika pedagogiska miljöer, där utomhuspedagogik har en central roll.
Kursen behandlar teorier om barns lek, lärande och utveckling i förhållande till olika lärmiljöer, såväl inomhus som utomhus. Kunskapsområdena matematik och naturvetenskap behandlas i relation till styrdokument och fritidshemmets verksamhet. I anslutning till detta innehåll behandlas också olika former av planerings- och dokumentationsarbete.
I kursen bearbetas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FP212B Fritidspedagogik: Kultur och kommunikation (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).