- UN General Assembly. (senast upplagan). Transforming our world: the Agenda 2030 for Sustainable Development (RES/70/1).
- Mosley, S. (senaste upplagan). The Environment in World History. Routledge
- Persson, C., Andersson, H., Dahlqvist, C., Nihlgård, B. & Bramryd, T. (senaste upplagan). Människa och miljö – en praktisk vägledning för projekt. Studentlitteratur.
- Torpman, O. (senaste upplagan). Miljöetik : från problem till lösning. Studentlitteratur AB.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 300 sidor).
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Kursen syftar till att den studerande ska erhålla grundläggande kunskap om miljöfrågornas historia ur ett humanekologiskt perspektiv. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar ett kritiskt förhållningsätt baserat i miljöetikens teorier och hållbar utveckling. Vidare ska den studerande utveckla kunskap om och färdighet i att anlägga ett humanistiskt och samhällsvetenskapligt förhållningssätt till kunskap, fakta och vetenskap i förhållande till det miljövetenskapliga fältet.
Kursen ger en humanekologisk introduktion till miljöfrågornas historia samt en introduktion till miljöetiska teorier och hållbar utveckling. Vidare innehåller kursen introduktion till hur ett humanekologiskt och samhällsvetenskapligt kritiskt förhållningssätt till kunskap, fakta och vetenskaplighet i förhållande till det miljövetenskapliga fältet kan formuleras.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
Selection
40% gymnasiebetyg - 40% högskoleprovet – 20% högskolepoäng
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).