- Alvinius, A., Borglund, A., & Larsson, G. (2023). Tematisk analys – Din handbok till fascinerande vetenskap. Upplaga 1:2. Studentlitteratur AB, Lund.
- Kanazawa, M. (2023). Research Methods for Environmental Studies. Routledge.
- Karlsson, O. (red.). (2017 häftad eller 2018 e-bok). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. Liber AB, Stockholm.
- Scholz, R. W., Binder, C. R., Brand, F., Gallati, J., Lang, D. J., Bao Le, Q., Seidl, R., Smieszek, T., & Stauffacher, M. (2011). Environmental literacy in science and society: From knowledge to decisions (Vol. 9780521192712). Cambridge University Press, Cambridge.
- Sohlberg, P. & Sohlberg, B-M. (2019). Kunskapens former - Vetenskapsteori och forskningsmetod. Liber AB, Stockholm.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).
Kurslitteraturen på tidigare kurser på SGMVP Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle används som referenslitteratur.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att den studerande fördjupar sina kunskaper inom vetenskapsteori inom det miljövetenskapliga kunskapsfältet och miljövetenskaplig praktik med utgångspunkt i miljövetenskapens framväxt till dagens tvärvetenskapliga hemvist.
Kursens introducerar en fördjupning i vetenskapsteori inom det miljövetenskapliga kunskapsfältet för miljövetenskapsområdet och förståelse för de olika ingående ämnenas, t.ex. miljöhistoriens, miljöpolitikens och ekologins, vetenskapsteoretiska hemvist och uttryckssätt.
Entry requirements
MV211A Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter 7,5 hp, MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik 7,5 hp, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi 7,5 hp, MV214A Miljöpolitik och medborgarskap 7,5 hp eller
MV102B Miljövetenskap grundkurs 30 hp eller motsvarande.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).