Course, grundnivå
15 credits
Malmö | dagtid | 100%
31 August 2026 - 8 November 2026
Code for the course: NL228C

About the course

Ämnet naturkunskap är en viktig brygga mellan skola och samhälle när det gäller naturvetenskaplig kunskap och hur vi förhåller oss som medborgare i olika samhällsfrågor som rör exempelvis klimat, miljö och hälsa. Naturkunskap och lärande betonar såväl kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena som naturvetenskapens roll i samhället.

This course is offered as part of coursepackage:

Course content

I kursen introduceras professionsämnet Naturkunskap och lärande, bland annat behandlas naturkunskapsämnets ämnesplan i Lgy11 och progressionen i både ämne och ämnesdidaktik, mellan och i ämnets sex kurser. Den klassiska mekanikens teori och begreppsbildning kring rörelse (en- och tvådimensionell), orsak och verkan samt rörelsemängd behandlas.
Grundläggande begrepp med syfte att skapa en förståelse för organiska och biokemiska molekyler, deras uppbyggnad samt reaktionsmekanismer behandlas med fokus på mat, kost och hälsa och kostens påverkan på miljön.
Modeller för att förstå och beskriva naturvetenskapliga fenomen i vardagliga och samhälleliga kontexter studeras och elevers föreställningar och lärande om världen problematiseras. Vidare används modeller för analys och design av undervisning i naturkunskap.
Genom laborativt arbete tränas både eget handhavande och metodik för laborativt arbete med elever.

Entry requirements

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Naturkunskap 2 och Engelska 6.

Course evaluation

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).