Obligatorisk kurslitteratur som studenten själv införskaffar:
Haffmans, S., van Gelder, M., van Hinte, E. & Zijlstra, Y. (2018). Products that flow, Circular Business Models and Design Strategies for Fast-Moving Consumer Goods, BIS Publishers
Kurskompendium med utvald obligatorisk litteratur och övrigt kursmaterial som tillhandahålls av kursansvarig och tilldelas studenterna via kursens lärplattform:
Bocken, N. M., de Pauw, I., Bakker, C., & van der Grinten, B. (2016). Product design and business model strategies for a circular economy. Journal of Industrial and Production Engineering, 33(5), 308-320. (sida 308 – 311 + tabell 3 och exempel sidan 315 – 317)
Jackson, T. (2012). Välfärd utan tillväxt: så skapar vi ett hållbart samhälle. ([Ny utg.]). Stockholm: Ordfront. (kapitel 8)
Sanne, C. (2012). Hur kan vi leva hållbart 2030. Naturvårdsverket. Rapport, 6524. (s 9-24)
SOU 2017:22 (2017). Från värdekedja till värdecykel – så får Sverige en mer cirkulär ekonomi. Del 1, kap 3, 4, 5 & 6 (s. 67-110)
Steffen, W., Persson, Å., Deutsch, L., Zalasiewicz, J., Williams, M., Richardson, K., ... & Molina, M. (2011). The Anthropocene: From global change to planetary stewardship. Ambio, 40(7), 739.
Wilkinson, R.G. & Pickett, K. (2010). Jämlikhetsanden: därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen. Stockholm: Karneval. (s 18-60)
Samt filmer, radioprogram, inspelade föreläsningar, poddar, tidningsartiklar och stödmaterial till det individuella projektet.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten en orientering inom det tvärvetenskapliga ämnesområdet hållbar utveckling samt metoder för att som produktdesigner kunna verka för en hållbar utveckling. Kursen betonar ett tvärvetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till såväl informationskällor som sitt eget arbete. Reflektion över olika perspektiv och lösningsalternativ tränas löpande i kursen, liksom förmågan att kommunicera sitt projekt (verbalt, visuellt och skriftligen) med olika grupper i samhället.
Innehåll
- Hållbar utveckling som tvärvetenskapligt ämnesområde, teori
- Hållbar utveckling i relation till produktdesign, teori
- Metoder inom design för hållbar utveckling, med fokus på produktdesign
- Tillämpat projekt
- Kommunikation av projekt med det omgivande samhället
Entry requirements
Minst 45 hp inom huvudområdet Produktdesign.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)