Edfeldt, David; Karlsson, Annelie; Lindgren, Ann & Sjölund Anna (2019). Autism och ADHD i gymnasiet: tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur och Kultur. (203 s.)
Holmqvist, Mona (Red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. (Kap 5-10) Malmö: Gleerups. (85 s.)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: Möte med det som inte anses LAGOM. 2.a uppl. Stockholm: Liber AB (176 s)
McMaster, Christopher (2015). “Where is \_?” Culture and the process of change. International Journal of Whole Schooling (11)(1), 16-34.
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 s.)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. (111 s)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning: att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd. 4: uppl. Malmö: Gleerups utbildning (160 s.)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Tillgänglig via internet.
Säljö, Roger & Hjörne, Eva. (2013). Att platsa i en skola för alla. Lund: Studentlitteratur AB (242 s.)
Dessutom kan ytterligare artiklar, avhandlingar och aktuella styrdokument tillkomma.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om lärande, utveckling och specialpedagogik. Vidare ska studenten fördjupa sin förmåga att problematisera samspelet mellan undervisningssituationer, lärares förhållningssätt och individens förutsättningar för lärande.
Kursen tar sin utgångspunkt i undervisning och lärande ur specialpedagogiska perspektiv där bland annat hinder för lärande relateras till elevers olika behov i en skolkontext. Skolans specialpedagogiska uppdrag belyses med stöd i forskning, styrdokument och lagstiftning. Kursen behandlar pedagogiska utredningar och samverkan mellan olika aktörer och nivåer (individ-, grupp och organisation) inom skolans organisation.
Läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behandlas. Kartläggning av elevers behov av extra anpassningar analyseras med stöd i lärande- och utvecklingsteorier.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Entry requirements
En generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp
eller
en yrkesexamen
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).