Alvehus, Johan (2018). Problemformulering. Lund: Studentlitteratur. (110 s.)
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas (2024). Vetenskapsteori: grunder och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (223 s.)
Augustsson, Gunnar (2018). Akademisk skribent: om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande. Lund: Studentlitteratur. 174 s.
Braun, Virginia & Clarke, Victoria (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Eldén, Sara (2020). Forskningsetik: vägval i samhällsvetenskapliga studier. Lund: Studentlitteratur. (164 s.)
Fekjær, Silje Bringsrud (2016). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerup. 96s.
Hallin, Anette & Helin, Jenny (2018). Intervjuer. Lund: Studentlitteratur. (125 s.)
Klingberg, Gunilla & Hallberg, Ulrika (red.) (2021). Kvalitativa metoder helt enkelt! Lund: Studentlitteratur. (376 s.)
Nehls, Eddy (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur. (184 s.)
Nehls, Eddy (2023). Teori: en introduktion. Lund: Studentlitteratur. (142 s.)
Rennstam, Jens & Wästerfors, David (2015). Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning. Lund: Studentlitteratur. (197 s.)
Sampson, Helen, & Johannessen, Idar A. (2020). Turning on the Tap: the Benefits of Using “Real-life” Vignettes in Qualitative Research Interviews. Qualitative Research, 20(1), 56–72.
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 100 sidor).
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig kunskaper om vetenskapsteori och vetenskaplig metod. Kursen syftar också till att studenterna ska kunna jämföra olika metoder, tränas i att analysera empiriskt material och förberedas i att genomföra ett examensarbete på avancerad nivå.
I denna kurs är målet att behandla metoder som är av särskild vikt för inriktningen på utbildningen. Kvalitativa metoder såsom djupintervjuer, livshistorieintervjuer/narrativ metod och vinjetter kommer särskilt att tas upp inom delkursen. Utifrån de olika metoderna kommer studenterna också få reflektera kring vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Kursen ger också studenterna tillfälle att praktisera en kvalitativ analys som sedan diskuteras med övriga studenter. Forskningsetiska principer diskuteras också inom delkursen.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AV703G Arbetsvetenskap: Perspektiv på professionella samtal i karriärutveckling (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).