- Checkland, P. & Poulter, J. (2006). Learning for action: a short definitive account of soft systems methodology and its use, for practitioners, teachers and students. Chichester: Wiley.
- Eriksson, U. (2014). Kravhantering för IT-system. (Senaste upplagan) Lund: Studentlitteratur.
- Hertzum, M(2021). Organizational Implementation: The Design in Use of Information Systems [Elektronisk resurs]. (1). Springer.
Artikelkompendium med relevanta artiklar förmedlas av universitet.
Referenslitteratur:
- Beynon-Davies P. (2011). Significance. Exploring the nature of information, systems and technology. Palgrave.
- Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
- Esaiasson, P., Gilljam, M., Oscarsson, H., Towns, A.E. & Wängnerud, L. (2017). Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad. (Senaste upplagan). Stockholm: Wolters Kluwer.
Artikelkompendium med relevanta artiklar förmedlas av universitet.
EduSinglePage
About the course
Kursens syfte är att studenten ska ha utvecklat god förståelse och förmåga avseende utveckling och införande av innovativa digitala praktiker på ett iterativt sätt med hjälp av digitala standardsystem.
This course is offered as part of programme:
Course content
I denna kurs lär studenten känna olika teoretiska perspektiv som resurser i arbetet med att utforma digital verksamhet.
- Studenten introduceras till förståelsen av digital innovation, och tillhörande ekosystem. Här inkluderas perspektiv på interaktion mellan tekniska och kulturella faktorer samt hur dessa skapar förutsättningar och begränsar handlingsutrymmen i arbetet med att etablera nya arbetssätt i verksamheter.
- Studenten introduceras i och använder metoder som stödjer arbete med digital innovation, med särskilt fokus på hur verksamhetsprocesser och funktionalitet i digitala resurser kan modelleras och beskrivas.
- Studenten utvecklar en fördjupad förståelse för analysmetoder och utvecklingsmetoder för informationssystem.
- Studenten introduceras till ändamålsenliga digitala verktyg som resurser för att genomföra och visualisera utvecklings- och införandearbete av nya arbetssätt.
Entry requirements
DA103A Informatik: En introduktion till digitala praktiker, 15 hp
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).