- Sveningsson, S. & Sörgärde, N. (senaste upplagan). Organisationsförändring -hur, vad och varför? Studentlitteratur, Lund.
Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen behandlar digital transformation genom postfenomenologiska och organisationsteoretiska begrepp för att förstå och analysera organisatoriska förändringsprocesser i samband med digitalisering som innebär att nya praktiker införs, och äldre praktiker förändras, omvandlas eller försvinner.
Studenten utvecklar sin förståelse för att studera och arbeta med förändringsprocesser i samband med digitalisering genom att analysera och jämföra fallstudier av digitala förändringsprocesser, samt använda sina insikter i grupparbete kring case.
Utifrån klassiska teknologistudier och aktuella studier av digitalisering och organisatoriskt förändringsarbete fördjupar studenten sin förmåga att analysera och argumentera för: a) hur digitalisering leder till såväl avsedda som oavsedda förändringar i verksamheter, b) hur olika sätt att arbeta med förändring i organisationer har fördelar men också innebär utmaningar utifrån effektivitet, etik och politik, och c) styrkor och svagheter i olika sätt att studera digitala förändringsprocesser.
Entry requirements
Minst 16,5 hp slutförda inom kurserna EK135A Ledarskap och organisation: Digitala praktiker – att förstå digitala brukssammanhang, 15hp, och EK155A Företagsekonomi: Digitala praktiker i organisatorisk och institutionell kontext, 7,5 hp.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).