Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s) (tillgänglig på internet)
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola, Johansson, Maria, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn. 2 uppl. Malmö: Gleerups (208 s)
Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018). Stockholm: Skolverket (24 s) (tillgänglig på internet)
Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur (160 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (Del I, III & VI) (190 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om matematik och matematikdidaktik i relation till matematikundervisning i förskola.
I kursen studeras och diskuteras såväl lekens som undervisningens roll för barns matematiska lärande, med utgångspunkt i matematiska begrepp och aktiviteter relevanta för förskola. Inom ramen för kursens verksamhetsintegrerade dagar på partnerförskolor genomför studenten matematikundervisning med stöd i variationsteori. Kunskaper och erfarenheter analyserar och problematiserar sedan studenten utifrån ett interkulturellt perspektiv.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO255A Barndom och lärande: Literacy och didaktik (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).