EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
I kursen introduceras studenten för pedagogik som vetenskap. Vad pedagogik är och kan vara diskuteras i relation till begrepp som (ut)bildning, undervisning och fostran. Förskolepedagogik och förskolläraryrket behandlas särskilt genom begrepp som pedagogisk miljö, pedagogiska relationer, barnperspektiv och barns perspektiv. Som del i kursen studeras och diskuteras dessutom förskolans värdegrund och uppdrag i förhållande till social, ekonomisk och ekologisk hållbar utveckling. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Inom ramen för akademisk literacy läggs i denna kurs särskilt fokus på grundläggande referenshantering samt på hur akademiska texter kan läsas och förstås. Därtill får studenten en introduktion kring muntligt framförande.
Entry requirements
Grundläggande behörighet
samt
Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Eller: Naturkunskap A, Samhällskunskap A, (Områdesbehörighet A6a/6a)
För flexibel variant även fem års erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan efter 1 juli 1998, minst halvtid, varav två år ska vara sammanhängande
Course evaluation
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).