Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2015). Respekt för lärarprofessionen. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: Liber (190 s.)
Hansen, David (2018). Bearing Witness to the Fusion of Person and Role in Teaching. The Journal of Aesthetic Education, 52 (4), 21-48 (27 s.)
Higgins, Chris (2003). Teaching and the Good Life: A Critique of the Ascetic Ideal in Education. Educational Theory, 53 (2), 131-154 (23 s.)
Korsgaard, Morten, T. (2019). Exploring the role of exemplarity in education: two dimensions of the teacher’s task. Ethics & Education, 14(3), 271-284 (14 s.)
Lilja, Peter & Dahlbeck, Johan (2021). Lärarskap: en essä om vad det innebär att vara lärare. Pedagogisk Forskning i Sverige, 26(4): 127-140. (14 s.)
Maxwell, Bruce (2015). ‘Teacher as Professional’ as Metaphor: What it Highlights and What it Hides. Journal of Philosophy of Education, 49 (1), 86-106 (20 s.)
Reagan, Timothy (2010). The Professional Status of Teaching, i: Bailey, Richard, Barrow, Robin, Carr, David & McCarthy, Christine (red.). The SAGE handbook of Philosophy of Education. London: SAGE, 209-221 (12 s.)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin kunskap om förskolläraryrket samt den egna yrkesrollen.
Inom kursen undersöks och diskuteras förskolläraryrket utifrån olika teoretiska perspektiv och i relation till internationell och nationell forskning. Kursen ger också möjlighet för studenten att värdera och kommunicera sin egen kunskapsutveckling i relation till förskolans uppdrag och pedagogiskt ledarskap. Kursen erbjuder studenten olika teoretiska perspektiv på förskolläraryrket och förskollärares verksamhet. Tyngdpunkten ligger på att studenten själv tar ställning till och utvecklar en reflexiv uppfattning om yrkets roll och relevans i samhället.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: FO272A, Barndom och lärande: Villkor för barns utveckling och lärande (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).