Arvidsson, Alf (2022). Kulturanalys och metakultur. Lund: Studentlitteratur (270 sid).
Bachmann-Medick, Doris (2016). Cultural turns:new orientations in the study of culture. Berlin: De Gruyter. (302 sid).
Butler, Judith (1988). “Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory.” In Theatre Journal Vol. 40, No. 4 pp 519-531. (12 sid).
Ehn, Billy, Löfgren, Orvar, Wilk, Richard R (2016). Exploring everyday life:strategies for ethnography and cultural analysis. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield. (153 sid).
Green, Anna (2008). Cultural history. Basingstoke: Palgrave Macmillan. (163 sid).
Gunn, Simon (2006). History and cultural theory. Harlow, England: Pearson Longman. (256 sid).
Leerssen, Joep. (2006). National thought in Europe: a cultural history. Amsterdam: Amsterdam University Press, cop. (312 sid).
Walby, Sylvia, Armstrong, Jo, Strid, Sofia (2012). Intersectionality: Multiple Inequalities in Social Theory. Sociology, 46 (2). 224-240 Tillgänglig på internet (17 sid).
(valbar litteratur ca 500 sidor)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper i olika kulturanalytiska forskningstraditioner.
Kursen behandlar olika kulturanalytiska perspektiv.
I kursen belyses människors engagemang i samhällslivet, varvid olika faktorers inverkan analyseras. Därigenom skapas en dialektik i innehållet mellan så kallat större samhällsförändringsprocesser och kvinnors och mäns agerande. På så sätt synliggörs människors vardagsliv, kulturskapande och politiska handlande. Ett särskilt fokus ligger på hur över- och underordningsrelationer såväl i lokalsamhälle som i ett globalt perspektiv skapas, upprätthålls samt utmanas. Därigenom perspektiveras maktbaser som etnicitet, generation, genus och klass.
Entry requirements
Grundläggande behörighet: Examen på grundnivå som omfattar minst 180 hp.
Särskild behörighet: Högskoleutbildning 90 hp med ett för historiska studier relevant huvudområde såsom exempelvis etnologi, arkeologi, litteraturhistoria, idéhistoria eller ekonomisk historia.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).