- Frascara, J. (1988). Graphic Design: Fine Art or Social Science. Design Issues, 5(1), 18–29. [https://doi.org/10.2307/1511556](
- Heskett, J. (2005). Design – a very short introduction. Oxford University Press. Elektronisk resurs tillgänglig på MAUs bibliotek. Kapitel 5, s. 55-67.
- Muratovski, G. (2016) Research for Designers. A Guide to Methods and Practice. Sage. Chapter 2, s. 10-26.
- Sanders, E. & Stappers, P.J. (2012) Convivial Toolbox. Generative Research for the Front End of Design. Amsterdam: BIS publishers, s 15-31.
- Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design –process och metod. Lund: Studentlitteratur
Utöver det tillkommer vetenskapliga artiklar samt självvalda texter, ca 100 sidor.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen introducerar Grafisk design som kunskapsfält, och tar upp olika utforskande praktiker och forskningsansatser inom grafisk design. Studenterna introduceras till forskning, informationssökning och akademiskt skrivande.
Med stöd i informationssökning introduceras studenterna till Grafisk design som forskningsfält, samt genom denna introduktion också till vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande.
Kursmoment 1 — Grafisk design som kunskapsfält och forskningsområde
Denna delkurs tar upp framväxten av kunskapsfältet Grafisk design som profession och som forskningsområde. Här ges en översikt över olika forskningsansatser som används för att studera design, och vi diskuterar vilket kunskapsbehov som finns inom fältet - från förståelse av påverkan och styrning av kommunikation, liksom hur kommunikation förändras i förhållande till teknologiska, sociala och politiska kontexter. Kursmomentet introducerar också teorier och metoder inom praktikbaserad designforskning.
Kursmoment 2 — Forskningsöversikt
Studenterna väljer ett tema inom forskningsfältet Grafisk design, och söker i samråd med lärare och bibliotek efter vetenskaplig litteratur inom temat (forskningsstudier, uppsatser och bokkapitel). Studenten skriver en forskningsöversikt baserat på ett urval av relevanta texter. Studenternas arbeten kamratgranskas och diskuteras under ett textseminarium halvvägs in i skrivprocessen. I kursmomentet ingår introduktion till akademiskt skrivande.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).