Andersson, R. & Nilsson, R. (2017) Svensk kriminalpolitik. Stockholm: Liber. 334 sidor.
Berman A H, Farbring C Å, (2009) Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk. Lund: Studentlitteratur. 800 sidor, ca 400 sidor används
Clevesköld, L, Thunved, A, Thunved B, (2021) Samhället och de unga lagöverträdarna. Stockholm: Norstedts Juridik. 334 sidor.
Eklund N, (2018) Polisen - verksamhet och arbete. Stockholm: Liber. 368 sidor.
Jareborg N, Zila J, (2020) Straffrättens påföljdslära. Stockholm: Wolters Kluwer. 195 sidor.
Lavén H, (2013) Hur domstolar dömer i brottmål: om domare, rättegång, bevisning och påföljder. Stockholm: Norstedts Juridik. 216 sidor.
Staaf A, Zanderin L, Nyström B, (2022) Rätt och rättssystem - En introduktion för professionsutbildningar. Stockholm: Liber. 124 sidor.
Thorburn Stern, R., Helmius, I., Bejstam, L., Fridström Montoya, T. & Axelsson, E. (2024) Makt, myndighet, människa: En lärobok i speciell förvaltningsrätt. Uppsala: Iustus. 332 sidor.
Wennberg S, (2020) Introduktion till straffrätten. Stockholm: Wolters Kluwer. 143 sidor.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om uppbyggnaden av den svenska förvaltningen och det svenska rättsväsendet samt kriminalpolitikens utformning och utveckling. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla kunskap om straffrättens grunder, utformning och straffrättsliga konsekvenser av brott. Studenten ska även kunna diskutera straffrättens och kriminalvårdens preventiva funktion.
Kursen inleds med en introduktion till svensk förvaltning och det svenska rättsväsendets uppbyggnad och uppdrag, följt av en genomgång av kriminalpolitikens utformning och utveckling. Under senare del av kursen introduceras straffrätten och dess påföljdslära.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).