Alinia, Minoo & Berggren, Kalle (2023). BeGreppbart - Intersektionalitet. Stockholm: Liber (128 s)
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter.(2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s) (tillgänglig på internet)
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2019). Utbildning, demokrati, medborgarskap. 2. uppl. Malmö: Gleerups (160 sidor)
Edling, Silvia (2021). Läroplansteori för lärare: en introduktion. Lund: Studentlitteratur (142 s)
FN:s konventioner om mänskliga rättigheter.(2011). Stockholm: Regeringskansliet (147 s) (tillgänglig på internet)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. 5. uppl. Stockholm: Natur och Kultur (kap 19) (19 s)
McCowan, Tristan (2010).Reframing the universal right to education. Comparative Education, 46(4),?509-525 (20 s) (tillgänglig på internet)
Taefi, Nura (2009). The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), 345-376 (31 s) (tillgänglig på internet)
Wahlström, Ninni (2021). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups (s. 67–90) (33 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursens lärare (ca 200 s).
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förståelse för förskolans utbildande, etiska och demokratiska uppdrag.
I kursen granskas och diskuteras förskolans styrdokument och barns rättigheter till utbildning. Detta görs med hjälp av ett läroplansteoretiskt perspektiv som synliggör styrdokumentens historik, tillämpning, tolkning och förändring. I kursen fördjupas dessutom förståelsen för hur förskolans läroplan och andra styrdokument förhåller sig till etik och värdegrund. Studenten analyserar styrdokument och vetenskapliga texter utifrån ett kritiskt förhållningssätt, samt undersöker hur förskolans etiska och demokratiska uppdrag ser ut på lokal, nationell och internationell nivå. Dessutom anläggs ett intersektionellt perspektiv som ger studenten möjlighet att förhålla sig till flera maktdimensioner (så som klass, genus och etnicitet) samtidigt, med syfte att erövra ett yrkesrelevant verktyg i arbetet för en likvärdig förskola.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV207A Specialpedagogik i förskola (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).